Digitaalisella aikakaudella kuluttajilla on merkittävä valta vaikuttaa muiden päätöksiin. Se tapahtuu kirjoittamalla arvosteluja tuotteista, yrityksistä ja kokemuksista. Arvostelut voivat auttaa muokkaamaan brändin mainetta, vaikuttaa ostopäätöksiin ja lisätä tuotteen näkyvyyttä. Niiden merkitys kuitenkin usein unohdetaan, sillä kaikki eivät kirjoita arvostelua kokemuksestaan, vaikka he ovat saattaneet hyötyä siitä suuresti omia päätöksiään tehdessään.
Kuvittele, että olet ostamassa verkossa uutta kannettavaa tietokonetta. Kun käytettävissäsi on valtava määrä vaihtoehtoja, valitset todennäköisesti ne, joilla on paljon arvosteluja ja korkeat keskiarvot. Tämä johtuu siitä, että koska emme ole fyysisesti tekemisissä tuotteen kanssa, ihmiset luottavat valintojemme ohjaamisessa yleensä muiden kokemuksiin. Jakamalla kokemuksia ihmiset voivat auttaa muita suunnistamaan joskus loputtomalta tuntuvissa vaihtoehdoissa. Kun meillä on ollut hyviä (tai huonoja) kokemuksia tuotteesta, arvostelun kirjoittaminen on hyvä tapa ”antaa se eteenpäin” muille.
Hyvin kirjoitetut arvostelut antavat selkeää, tiivistä ja selkeintä palautetta. Aloita kuvaamalla tuotetta tai palvelua ja sitä, miksi päätit ostaa sen. Korosta sekä myönteisiä että kielteisiä seikkoja, jotta saat monipuolisen näkökulman, olettaen tietenkin, että useimmat kokemukset eivät ole pelkästään hyviä tai pelkästään huonoja. Muista, että tavoitteesi ei ole myydä tuotetta, vaan antaa aitoa palautetta, joka voi auttaa muita heidän päätöksentekoprosessissaan. Tehokkaimmat arvostelut ovat rehellisiä ja perusteltuja.
Mieti, milloin olet hyötynyt muiden ihmisten arvostelujen lukemisesta. Ne ovat luultavasti auttaneet sinua tekemään tietoon perustuvan valinnan, pelastaneet sinut mahdolliselta virheeltä tai vakuuttaneet, että olet tekemässä oikean päätöksen. Kirjoittamalla oman arvostelusi annat takaisin yhteisölle ja osallistut jaetun tiedon rikkauteen, joka on olennaisen tärkeää, jotta verkkokauppaostoksista tulisi mahdollisimman turvallisia ja avoimia.
Vaikka maksulliset alustat tarjoavat keskitetyn paikan arvosteluille, ne on usein suunniteltu näyttämään hyvältä asiakkaan verkkosivustolla. Tämä voi luoda liian myönteisen kuvan ja johtaa myös siihen, että arvosteluja on erittäin paljon, jolloin kuluttajien on vaikea poimia niistä olennaisimmat tiedot. Riippumattomat arvostelualustat, kuten se, jolla tällä hetkellä olet, voivat keskittyä tarjoamaan täysin puolueettoman alustan, koska emme myy tilauksia tai ominaisuuksia.
Arvostelun kirjoittaminen riippumattomalle alustalle voi myös edistää tuotteen tai palvelun monipuolisempaa online-mainetta. Arvostelu riippumattomalla alustalla voi auttaa vähemmän tunnettua tai uutta tuotemerkkiä lisäämään näkyvyyttään, sillä nämä alustat voivat usein kilpailla suurempien kanssa hakukoneiden sijoituksissa. Lisäksi riippumattomilla alustoilla julkaistuja arvosteluja pidetään joskus vaikutusvaltaisempina, koska arvosteluja julkaistaan yleensä vähemmän kuin suuremmilla alustoilla. Kun päätät kirjoittaa arvostelun riippumattomalle alustalle, edistät varmasti monipuolisempia ja tasapainoisempia verkkomarkkinoita.
Arvostelujen kirjoittaminen on tärkeä osa verkkokaupan ekosysteemiä. Kuluttajana palautteesi ei ainoastaan auta muita tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, vaan myös edistää brändin verkkoläsnäoloa. Se on yksinkertainen teko, mutta sillä on valtava mahdollinen vaikutus. Ja vaikka suuret alustat palvelevat tarkoitustaan, älä aliarvioi arvostelun jättämisen vaikutusta tämän kaltaisilla riippumattomilla alustoilla. Valinnanvaran maailmassa äänesi auttaa muita tekemään päätöksiä. Kun seuraavan kerran teet ostoksia, harkitse kokemuksesi jakamista. Olethan sinäkin luottanut muiden kaltaistesi ihmisten oivaltavaan palautteeseen.