Onko arvostelujen määrä vai laatu tärkeämpää?
Jos luet tätä viestiä, on todennäköistä, että kuluttajana ymmärrät jo arvostelujen merkityksen ja tutkit aina yritystä ennen ostamista tai tilaamista. Yhä useammat ihmiset ymmärtävät arvostelun merkityksen. Loppujen lopuksi tämä on yksi harvoista tavoista muodostaa mielipide yrityksestä tai palvelusta, ennen kuin olet itse saanut kokemusta siitä. Näin voit kerätä arvokasta tietoa ennen kuin olet käyttänyt rahaa yrityksen kanssa.
Internetissä on useita paikkoja, joista voit löytää arvosteluja. Niiden välillä on useita eroja. On esimerkiksi mahdollista, että verkkokaupalla on puolue, jossa he voivat kerätä asiakkailta arvosteluja maksua vastaan. Tämä tapahtuu kutsulla, jonka asiakas saa tilauksen tekemisen jälkeen. Asiakas voi sitten valita, haluaako hän kirjoittaa yrityksestä arvostelun vai ei.
Voit myös usein lukea arvosteluja yrityksen Google-profiilista. Näillä Google-arvosteluilla on suhteellisen suuri vaikutus, koska ne näkyvät monissa hauissa. Googlella ei kuitenkaan ole vielä järjestelmää näiden arvostelujen tarkistamiseksi. Siksi Google-profiilien arvosteluissa näkyy, että niitä ei ole tarkistettu. Yritykset voivat kuitenkin ilmoittaa perusteettomista arvosteluista, jotta Googlen työntekijä voi manuaalisesti tarkistaa, täyttääkö arvostelu vaatimukset.
Lopuksi, voit myös löytää arvosteluja verkkosivustolta, jollaisella olet nyt. Keräämme arvosteluja orgaanisesti. Emme pyydä asiakkailta arvosteluja, emme lähetä sähköpostia, eikä meillä ole mitään taloudellista kannustinta lähettää hyviä tai huonoja arvosteluja. Tämä johtuu siitä, että yritykset eivät maksa meille arvostelujen kirjoittamisesta. Tämä tuo mukanaan vastuun. Käytössämme on useita automaattisia järjestelmiä, joilla varmistamme, että arvostelut ovat aitoja. Lisäksi jokainen tälle alustalle kirjoitettu arvostelu tarkistetaan manuaalisesti. Näin varmistamme, että jokainen arvostelu täyttää käytäntömme vaatimukset.
Arvostelujen keräämiseen maksullisella alustalla liittyy joitakin ongelmia. Yritysten on usein mahdollista lähettää kutsut asiakkaille manuaalisesti, jolloin ne saattavat ohittaa asiakkaat, joiden kohdalla jokin on mennyt pieleen. Arvosteluja voidaan myös joskus moderoida tai niitä ei julkaista heti kirjoittamisen jälkeen. Tämä voi haitata alustan avoimuutta, vaikka se muuten noudattaisikin kaikkia sääntöjä.
Koska suuren alustan maksullisen tilauksen tehneiden yritysten asiakkaat saavat automaattisesti arvostelukutsun, yritykset ovat joskus keränneet kymmeniä tuhansia arvosteluja. Toisaalta tämä kertoo jotain yrityksen koosta. Ostosten tekeminen suurelta ja luotettavalta yritykseltä on monille kuluttajille miellyttävää. Toisaalta yksittäiset arviot menevät prosessissa hieman hukkaan. Ehkä joku noista kymmenistä tuhansista arvostelun kirjoittajista on jakanut erittäin hyödyllisen näkemyksen, mutta arvostelujen runsauden vuoksi kukaan ei luultavasti näe tätä viestiä enää koskaan.
Keräämällä arvosteluja ilman, että lähetämme jatkuvasti postia tai soitamme kuluttajille, saamme paljon vähemmän arvosteluja kuin suuret maksulliset alustat. Ihmiset, jotka päätyvät meille, kirjoittavat keskimäärin pidempiä arvosteluja, ja siksi heillä on paremmin perusteltu tarina. Arvostelu, jossa on 1 tai 5 tähteä ja jossa on vain sana ”hyvä” tai ”huono”, lisää itse asiassa hyvin vähän arvostelun lukijalle. Tämä henkilö etsii luultavasti arvosteluja internetistä, koska hän haluaa lukea muiden asiakkaiden kokemuksista. Siinä tapauksessa 1 hyvin kirjoitettu arvostelu on luultavasti paljon hyödyllisempi kuin tuhat arvostelua, joissa on vain pisteet.
Kaikenlaisilla arvioilla voi olla merkitystä asiakkaan päätöksentekoprosessissa. Päätös siitä, tekeekö yrityksen kanssa kauppaa vai ei, riippuu monista tekijöistä, mutta luottamus yritykseen, jonka kanssa aiot tehdä yhteistyötä, on aina tärkeää. Varmista siksi, että ymmärrät, miten lukemasi arvostelut on luotu. Näin voit myös antaa arvoa näkemällesi pistemäärälle. Keskimääräinen 7/10 yhdellä sivustolla voi olla arvokkaampi kuin 9,5/10 toisella sivustolla. Etkö ole vielä vakuuttunut? Lue sitten eri sivustojen ja alustojen arvostelut. Näin saat kattavamman kuvan yrityksestä, jota tutkit.
Muista myös, että arvostelu yrityksestä ei ole sama kuin arvostelu tuotteesta. Ehkä yritys toimii erittäin hyvin asiakasystävällisesti, eikä ole mitään syytä olla tyytymätön. Se ei aina kerro mitään ostamastasi tuotteesta. Jos siis aiot ostaa pölynimurin, älä vain lue arvosteluja liikkeestä, josta haluat ostaa sen. Älä unohda katsoa, mitä mieltä kuluttajat ovat itse imurista. Näin voit olla varma, että olet tehnyt kotiläksysi, ja voit tehdä tilauksen ilman stressiä.